Gregg Allman døde 27. mai 2017 i Richmond Hill, Georgia. Dødsårsaken var komplikasjoner med leverkreft. Noe av det siste han gjorde på dødsleiet, var i følge produsent Don Was å høre de siste miksene til sin siste plate Southern Blood. Brødrene Allman er forent i himmelen, men livsverket som de var svært delaktige med å skape; selve sørstatsrocken, vil leve for alltid.
Southern Blood er innspilt i Fame Studios, Muscle Shoals, Alabama. På bildene som medfølger plata kan man se Rick Hall og Gregg Allman posere sammen, vel vitende om at det var akkurat her sørstatsrocken og Allman Brothers (bandet altså) ble født. Vandrerhistorien sier at det var under Wilson Pickett’s vakre tolkning av The Beatles sin «Hey Jude» at Allman Brothers ble et band.
Allman Brothers, som var et gedigent liveband, sine opp og nedturer er kjent, men skulle folk som leser dette ikke eie Gregg Allman’s første soloskive Laidback så er det bare å skaffe seg den.
Gregg Allman har laget åpneren «My Only True Friend» sammen med gitaristen Scott Sharrard. «The Road is my only true friend» synger han smellvakkert. Bandet låter som ei kule, og det låter tidløst, og kunne like gjerne vært plassert på før nevnte Laidback. Tekstmessig kan dette høres ut som at enden er nær, og at Gregg synger til Duane. I etterkant vet vi jo at enden var svært nær, dessverre.
Fra Tim Buckley’s fine Hello and Goodbye har de pusset støv av fine «Once I Was». Låten kledde helt klart en oppussing.
Bob Dylan tolkes også. Fra Planet Waves» har de grepet fatt i Going, Going, Gone og gjort en helt fantastisk tolkning. Låten har rett og slett blitt tilført en deilig dose sørstatssoul, og det er regelrett nydelig.
Gregg Allman tok seg selvsagt tid til å tolke Grateful Dead, og da fine «Black Muddy River» som finnes på 87-modellen In the Dark. Etter mitt syn en av de sene Grateful Dead-låtene dette, og tolkningen er blitt en svært lyttevennlig affære. NYT!
Blueslåten «I Love the Life I Live» avslutter etter mitt syn en perfekt side A.
Platens mest kjente kutt er Little Feat sin fantastiske «Willin’» som er tolket av mange de snart 50 åra denne låten har vært på veien. Jeg er egentlig litt sikker på at Lowell George tramper takten seks fot under, for det er rett og slett en kremtolkning som serveres. Greg Leisz sin fine smygende pedal steel er ytterst musikalsk dandert på denne låten.
Jack Avery’s låt «Blind Bats and Swamp Rats» er for meg noe jeg forbinder med Johnny Jenkins og den fantastiske sørstatsplata Ton Ton Macoute! som Duane Allman var sentral på. Godeste Johnny Jenkins var også svært delaktig i at Otis Redding ble den han var, men det er en annen historie. Ton Ton Macoute! gjør heller ikke skam på en platesamling, men her må man være villig til å betale en del kroner.
«Out on Left Field» er en av ørten hundre låter som ble skapt i FAME-studioet da Rick Hall gjorde Muscle Shoals til et musikk-knutepunkt i USA. Percy Slegde spilte den inn. Og nå har også Gregg Allman gjort sin tolkning. Her hører vi virkelig soulsangeren Gregg Allman i sitt ess.
Scott Sharrard som spilte gitar i Gregg Allman Band har laget «Love Like Kerosene» og er en ganske så feit bluesrocker. Tøft nok.
Jackson Browne’s «Song for Adam» er en fantastisk fin låt som i ’72 låt veldig akustisk. I Gregg Allman sin drakt blir den kledd med mer trøkk, og låtskriveren deltar vokalt. «Now the story’s told that Adam jumped,but i’m thinking that he fell..» skildrer denne Adam Saylor som var en venn av Jackson Brown som døde i 1968. Det er et vart og verdig punktum på ei plate som kommer til å følge meg hele høsten.
Southern Blood er sørstatsrock slik den skal høres ut i 2017. Den skal være like tidløs som de vintergrønne eiketrærne som vokser sør for Mason-Dixon line. Don Was sin produksjon er vakker, og får fram det beste i Gregg Allman. Dette er rett og slett en verdig svanesang fra en legendarisk musiker og sanger.
Plukk opp LPen hos Big Dipper.